A. Domoriado knyga ''Matematiniai žaidimai ir sąmojo uždaviniai'' skiriama aukštesniųjų klasių mokiniams. Čia pateikti vadinamieji klasikiniai ir šiuolaikiniai matematiniai žaidimai. Juose dalyvauti gali keli mokiniai, mokinių grupės ir visa klasė. Daug medžiagos šioje knygoje mokytojas galės rasti ir užklasiniam darbui.
Rusiškojo leidimo pratarmė
Iš įvairios medžiagos, kurią įvairūs autoriai sujungė į bendrą matematinių žaidimų ir sąmojo uždavinių kategoriją, galima išskirti kelias „klasikinių žaidimų“ grupes, jau seniai dominančias matematikus.
1. Pramogos, susijusios su originalių uždavinių sprendimais, kurie leidžia naudoti praktiškai neišsenkamą sprendimų rinkinį, paieška; paprastai domina sprendinių skaičiaus nustatymas, metodų, kurie duoda dideles sprendinių grupes arba sprendinius, atitinkančius tam tikrus specialius reikalavimus, kūrimas.
2. Matematiniai žaidimai, t. y. žaidimai, kuriuose du žaidėjai, sėdintys vienas šalia kito, atlieka „ėjimus“ paeiliui pagal nurodytas taisykles, siekdami konkretaus tikslo, ir galima iš anksto nustatyti nugalėtoją bet kurioje pradinėje pozicijoje bei nurodyti, kaip – bet kokiais priešininko ėjimais – jis gali pasiekti pergalę.
3. „Vieno asmens žaidimai“, t. y. sąmojo uždaviniai, kuriose, padedant vieno žaidėjo pagal nurodytas taisykles atliekamoms operacijoms, reikia pasiekti konkretų, iš anksto nustatytą tikslą; čia jie domisi sąlygomis, kuriomis galima pasiekti tikslą, ir ieško mažiausio ėjimų skaičiaus, reikalingo jam pasiekti.
Didelė šios knygos dalis skirta klasikiniams žaidimams ir sąmojo uždaviniams.
Kiekvienas, parodydamas atkaklumą ir išradingumą, gali pabandyti gauti įdomių (savo!) rezultatų. Jei tokie klasikiniai sąmojo uždaviniai, kaip, pavyzdžiui, „magiškų kvadratų“ komponavimas,gali patikti gana siauram žmonių ratui, tai, pavyzdžiui, simetriškų figūrų iškirpimas iš popieriaus, skaičių kuriozų paieška ir pan., nereikalaujantys jokio matematinio išsilavinimo, gali teikti malonumą tiek matematikos mėgėjams, tiek „nemėgėjams“.
Tą patį galima pasakyti ir apie sąmojo uždavinius, kurioms reikia IX-X vidurinės mokyklos klasių lygio išsilavinimo. Daugelis pokštų ir net atskiri uždaviniai gali pasiūlyti temų savarankiškiems tyrimams matematikos mėgėjams.
Apskritai, knyga skirta skaitytojams, turintiems IX–XI klasių matematinį išsilavinimą, nors didžioji dalis medžiagos yra prieinama aštuntokams, o kai kurie klausimai – net V-–VI klasių mokiniams. Daugelio paragrafų medžiagą matematikos mokytojai gali naudoti popamokinei veiklai organizuoti.
Skirtingos skaitytojų kategorijos gali naudoti šią knygą skirtingais būdais: žmonės, kurie nesidomi matematika, gali susipažinti su įdomiomis skaičių, figūrų ir pan. savybėmis, nesigilindami į žaidimų ir sąmojo uždavinių argumentavimą, o patikėdami atskirais uždaviniais be įrodymo; matematikos mėgėjams patariame atskiras knygos dalis studijuoti su pieštuku ir popieriumi, spręsti uždavinius ir atsakyti į atskirus klausimus mąstymui ugdyti.
Turinys
Pratarmė
1. Įvairios skaičiavimo sistemos
2. Kai kurios žinios iš skaičių teorijos
3. Lyginiai
4. Ištęstinės trupmenos ir neapibrėžtosios lygtys
5. Pitagoro ir Herono skaičių trejetai
6. Aritmetiniai sąmojo uždaviniai
7. Skaičių fokusai
8. Greitasis skaičiavimas
9. Skaičiai milžinai
10. Žaidimai su daiktų krūvelėmis
11. Knyburys
12. Liuko žaidimas
13. Soliteras (stambus briliantas)
14. ''15-kos žaidimas'' ir kiti panašūs žaidimai
15. Keliais būdais galima pasiekti tikslą?
16. Magiškieji kvadratai
17. Oilerio kvadratai
18. Žaidimai su domino
19. Uždaviniai, susiję su šachmatų lenta
20. Tvarkaraščių sudarymas
21. ''Juozapo Flavijaus uždavinys'' ir kiti panašūs uždaviniai
22. Daiktų perkėlimo žaidimai
23. Paprasčiausi ornamentų braižymo būdai
24. Taisyklingieji daugiakampiai, sudarantys rombą
25. Figūrų sudarymas. Mozaika
26. Parketų sudarymas
27. Figūrų perdirbimas
28. Kreivių brėžimas
29. Matematiniai ornamentai
30. Briaunainių modeliai
31. Žaidimai su popieriaus lapu ir juostele
32. Keturių spalvų problema
33. Figūros brėžimas, nepakėlus pieštuko nuo popieriaus
34. Hamiltono žaidimas
35. Taškų išdėstymas plokštumoje ir erdvėje
36. Loginio pobūdžio uždaviniai
37. Įvairenybės
38. Nurodymai ir uždavinių atsakymai
Literatūra
Kieti viršeliai, 256 p. Vertė P. Mikalauskas. Serija ''Mokinio biblioteka''. Iliustruota