BENDRAVIMO PSICHOLOGIJA
Vadovėlis
Antras leidimas
Autoriai: Junona Almonaitienė (1,4 sk.), Dalia Antinienė (2, 3 sk.), Nomeda Ausmanienė (11, 12 sk.), Rosita Lekavičienė (5, 9, 10 sk.), Gražina Matulienė (6 sk.), Laima Ruibytė (7 sk.), Zita Vasiliauskaitė (8 sk.)
Atsakingoji redaktorė doc. dr. Junona Almonaitienė
Recenzavo prof. habil. dr. Rimantas Laužackas ir doc. dr. Juozas Kasiulis
TURINYS
PRATARMĖ ................................................................................................. 7
1. BENDRAVIMO MENAS IR MOKSLAS
Junona Almonaitienė ....................................................................................9
Kas yra bendravimas....................................................................................... 9
Poreikis bendrauti ......................................................................................... 11
Sėkmingo bendravimo samprata ................................................................... 14
Bendravimo įgūdžiai ir įpročiai..................................................................... 21
Ar galima išmokti sėkmingiau bendrauti ...................................................... 26
2. PRADĖKIME NUO SAVĘS Dalia Antinienė ........................................ 30
Mūsų Aš vaizdas........................................................................................... 30
Daugialypio Aš vaizdo formos...................................................................... 32
Savistaba....................................................................................................... 35
Bendravimas ir savas pažinimas ................................................................... 37
Savęs pažinimas atsiveriant .......................................................................... 39
Savęs pažinimas ir savigarba ........................................................................ 42
3. GYVENIME - KAIP SCENOJE Dalia Antinienė.................................. 48
Socialiniai vaidmenys................................................................................... 48
Asmens tapatumas........................................................................................ 52
4. SOCIALINIS SUVOKIMAS Junona Almonaitienė. .............................. 58
Kas yra socialinis suvokimas .........................................................................58
Socialinio suvokimo ypatumai ......................................................................61
Suvokimo schemos, stereotipai ir atribucijos.................................................65
Įvaizdis ir jo kūrimas.....................................................................................68
Socialinio suvokimo klaidos ir būdai joms išvengti ......................................74
5. ŽODINIS BENDRAVIMAS Rosita Lekavičienė ................................... 77
Pranešimo samprata, ypatumai, analizė .........................................................77
Pagrindinės sąvokos ir keturi pranešimo aspektai...........................................77
Eksplicitiniai ir implicitiniai pranešimai ......................................................... 79
Nežodinių (neverbalinių) pranešimų analizė...................................................80
Kongruentūs ir nekongruentūs pranešimai......................................................81
Pranešimo priėmimo ypatumai........................................................................81
4
Kalba - tarpusavio įtakos instrumentas......................................................... 84
Kodo pasirinkimas............................................................................. 85
Žodžio komponentai .......................................................................... 87
Žodiniai ,,valdžios instrumentai" .......................................................87
Klausymasis ..................................................................................................89
Kodėl gimęs nesiklausome? ...............................................................90
Vidinės nesiklausymo priežastys ............................................90
Išorinės nesiklausymo priežastys ............................................91
Klausymosi stiliai...............................................................................92
Statuso ir lyties įtaka klausymuisi......................................................94
Kaip reikia klausyti ............................................................................94
Aktyvus klausymasis...........................................................................96
Nereflektyvus klausymasis ......................................................96
Reflektyvus klausymasis..........................................................97
Kas pagerina klausymąsi....................................................................99
6. NEŽODINIS BENDRAVIMAS Gražina Matulienė.............................103
Kas yra nežodinis bendravimas...................................................................103
Nežodinio bendravimo elementai................................................................104
Veido išraiška .................................................................................. 104
Žvilgsnis...........................................................................................109
Gestai................................................. : ............................................ 110
Poza ................................................................................................. 111
Kūno sudėjimas................................................................................ 114
Prisilietimas..................................................................................... 117
7. TARPASMENINIAI SANTYKIAI Laima Ruibytė ............................123
Kas yra tarpasmeniniai santykiai................................................................. 123 '
Kuo tarpasmeniniai santykiai svarbūs ........................................................ 124
Su kuo užmezgame tarpasmeninius santykius ............................................ 125
Tarpasmeninių santykių raida ..................................................................... 129
Atsiskleidimas ir jo reikšmė tarpasmeniniuose santykiuose........................ 132
Draugystė.................................................................................................... 135
Meilė........................................................................................................... 136
Meilės rūšys................................................................................................ 137
Santykių iširimas ........................................................................................ 142
5
8. BENDRAVIMAS IR INDIVIDUALUS SKIRTUMAI
Zita Vasiliauskaitė......................................................................................147
Bendravimas ir temperamentas....................................................................147
Kaip bendrauja ekstravertai ir intravertai ....................................................149
Bendravimas su „sunkiais" žmonėmis ........................................................152
Bendravimas ir savigarba............................................................................156
9. KONFLIKTO PSICHOLOGIJA Rosita Lekavičienė .........................160
Truputis istorijos .........................................................................................160
Konflikto samprata, tipai, sprendimas ......................................................... 162
Vidinių asmenybės konfliktų tipai..................................................... 163
Vidinių asmenybės konfliktų sprendimas .......................................... 168
Tarpasmeninių konfliktų tipai ir struktūra ....................................... 172
Konflikto struktūra........................................................................... 174
Konflikto dinamika........................................................................... 175
Tarpasmeninių konfliktų sprendimas................................................ 176
Strategijos............................................................................. 176
Trečiojo asmens vaidmuo sprendžiant konfliktus................. 180
Netiesioginiai konflikto sprendimo būdai............................. 181
Konfliktiškų asmenybių tipai ...................................................................... 182
Tarpasmeninių konfliktų profilaktika.......................................................... 183
10. E. BERNE TRANSAKCINĖS ANALIZĖS TEORIJA
Rosita Lekavičienė...................................................................................... 187
Transakcijos ir asmenybinės pozicijos ........................................................ 187
Transakcijų tipai.............................................................................. 190
Papildančios transakcijos .................................................... 190
Persikertančios transakcijos ................................................ 191
Paslėptos transakcijos .......................................................... 192
Psichologinės pozicijos ................................................................... 194
Žaidimai, kuriuos žaidžiame ....................................................................... 196
Gyvenimo scenarijus .................................................................................. 197
11. TARPKULTŪRINIAI BENDRAVIMO SKIRTUMAI
Nomeda Ausmanienė ................................................................................. 201
Kaip elgtis svečioje šalyje .......................................................................... 201
Orientacija į dalykinius reikalus ir tarpusavio santykius .............................. 203
6
Formalios ir neformalios verslo kultūros:
statusas, hierarchija, valdžia bei pagarba .................................................... 207
Griežtai ir laisvai traktuojančios laiką kultūros........................................... 209
Neverbalinis elgesys versle: ekspresyvios ir santūrios kultūros .................. 211
12. KAIP IEŠKOTI DARBO Nomeda Ausmanienė ................................ 216
Gyvenimo aprašymas.................................................................................. 216
Pasiruošimas pokalbiui ............................................................................... 218
Pokalbis ...................................................................................................... 221
Sugrįžimas į darbo pasaulį.......................................................................... 222
Išėjimas iš darbo ......................................................................................... 223
PRATARMĖ
Žmogus iš prigimties yra sociali būtybė. Ką tik gimusiam kūdikiui jau reikia ne tik maisto, šilumos, bet ir aplinkinių dėmesio bei meilės. Sėkmingas bendravimas yra svarbi visaverčio gyvenimo dalis, teigiamų emocijų šaltinis. Gebėjimas bendrauti žymia dalimi lemia sėkmę daugelyje profesinės veiklos sričių. Dažnai jis vertinamas ne mažiau nei dalykinės žinios ir profesiniai įgūdžiai. Pedagogams, prekybininkams, gydytojams bendravimas yra tarsi „darbo įrankis", kurį naudodami jie daro poveikį auklėtiniams, įgyja klientų pasitikėjimą ir kt. Daugelis veiklos sričių mūsų dienomis yra siaurai specializuotos, todėl gerų darbo rezultatų paprastai pasiekia komandos, sudarytos iš skirtingus dalykus išmanančių specialistų. Komandos darbo sėkmė taip pat priklauso nuo jos narių tarpusavio bendravimo. Visa tai skatina psichologus tirti bendravimo dėsningumus, ir vis daugiau žmonių - jais domėtis.
Šiame vadovėlyje stengtasi glaustai pateikti pačias svarbiausias šiuolaikinės psichologijos žinias apie bendravimą. Pirmajame jo skyriuje ieškoma šio daugialypio reiškinio apibrėžimo ir atsakymo į klausimą, ką gi reiškia posakis „sėkmingas bendravimas". Gilintis į sėkmingo bendravimo paslaptis siūloma pradedant nuo savęs: aiškinantis, kaip bendravimą su aplinkiniais veikia mūsų pačių savivaizdis, gebėjimas save suprasti, kontroliuoti ir kt. Skyrius „Gyvenime - kaip scenoje" nušviečia socialinės aplinkos, „stebėtojų", „žiūrovų" įtaką mūsų elgesiui bendraujant. Kaip elgiamės patys, tapę stebėtojais, aprašoma ketvirtajame skyriuje - „Socialinis suvokimas". Jame taip pat suteikiama žinių apie pirmojo įspūdžio reikšmę bendraujant, įvaizdžio kūrimą. Toliau gvildenami keitimosi žodine informacija ypatumai (pvz., kodėl taip dažnai nesusikalbame su pašnekovu, nors ir puikiai mokame tą pačią kalbą), išsamiai analizuojama, koks vaidmuo bendraujant tenka kūno kalbai - mimikai, gestams, išvaizdai ir kt. Kuo mums svarbūs tarpusavio santykiai su aplinkiniais, kaip gerus santykius sukurti ir išlaikyti, aiškinama skyriuje „Tarpasmeniniai santykiai". Jame taip pat rasite tyrimais pagrįstų mokslininkų samprotavimų apie draugystę ir meilę. Aštuntasis skyrius nušviečia mūsų skirtingumą bendraujant: kodėl vieni žmonės bendrauja lengvai, o kiti sunkiai, kodėl vieni esame namisėdos, o kitiems reikia minios draugų. Net ir labai ieškodami, sunkiai rastume žmogų, kuris nebūtų kada nors įsivėlęs į didesnį ar mažesnį konfliktą. Jei konfliktai neišvengiami, kodėl gi neišmokus... tinkamai konfliktuoti? Tam skirtas devintasis vadovėlio skyrius. Dešimtajame pristatomas neįprastas, tačiau žaismingas ir populiarus amerikiečių psichologo E. Berne požiūris į žmonių bendravimą. Du paskutinieji skyriai, vienuoliktasis ir dvyliktasis, suteiks daug praktiškai naudingų žinių norintiems susirasti naują darbą bei sėkmingai bendrauti su verslo ar kt. kolegomis užsienyje.
Kiekvieno skyriaus pradžioje pateikiami klausimai, kurie padės geriau suprasti, kokios problemos jame gvildenamos. Skyrių pabaigoje rasite dar po keletą klausimų, kviečiančių pasvarstyti, kuo ten išdėstyta informacija gali būti naudinga jums asmeniškai, ar, jūsų nuomone, psichologų teiginiai pasitvirtina tikrovėje, pasigilinti į problemas, kurios dar nėra vienareikšmiškai išspręstos.
Pastaruoju metu Lietuvoje išleista gana nemažai psichologijos vadovėlių, kuriuose nušviečiami ir tam tikri bendravimo aspektai. Tai „Vadovavimo psichologija" (Barvydienė V., Kasiulis J. Kaunas: Technologija. 2001), „Šeimos psichologija" (Matulienė G. Kaunas: Technologija. 1997) ir kt. Kai kurios specifinės temos, kurios juose plačiai pristatytos (pvz., bendravimas grupėse, vyrų ir moterų bendravimo ypatumai) šiame vadovėlyje mažai liečiamos. Norintieji praplėsti, pagilinti savo žinias kiekvieno skyriaus pabaigoje ras literatūros sąrašus.
Gilinantis į bendravimo psichologiją labai pravers asmenybės psichologijos, socialinės psichologijos žinios. Jų rasite vadovėliuose „Psichologija studentui" (Matulienė G. (red.) Kaunas: Technologija. 2000), „Psichologija" (Myers D. G. Kaunas: Poligrafija ir informatika. 2000), „Socialinė psichologija teisėtvarkos darbuotojams" (Valickas G., Suslavičius A.. Vilnius: Lietuvos teisės akademija. 1999).
Įvairius šio vadovėlio skyrius rašė skirtingos autorės, pasirinkusios tas temas, į kurias buvo geriausiai įsigiliną. Vadovėlio turinys suderintas su Kauno technologijos universiteto Psichologijos katedros studijų moduliu „Bendravimo psichologija".
Kieti laminuoti viršeliai, 224 p.