Steven C. Hayes

Išlaisvintas protas

Santrauka: Šioje svarbioje knygoje Priėmimo ir įsipareigojimo terapijos (PĮT) pradininkas ir novatoriškų pažiūrų mokslininkas aprašo psichologinio lankstumo įgūdžius, paverčiančius šią terapiją vienu iš galingiausių metodų, kurį mokslui dar teks ištirti. Įrodyta, kad šie įgūdžiai padeda net ir tuomet, kai nepadeda kiti metodai. Mokslas atskleidžia, kad jie naudingi praktiškai visose srityse – psichikos sveikatos (nerimo, depresijos, piktnaudžiavimo psichotropinėmis medžiagomis, valgymo sutrikimų, potrauminio streso sindromo atvejais), fizinės sveikatos (kenčiant lėtinį skausmą, sergant diabetu, susidūrus su vėžiu), socialinių permainų (tarpusavio santykių klausimai, išankstiniai nusistatymai, stigma, smurtas artimoje aplinkoje) ir siekiant geresnių rezultatų (sporte, versle, mityboje, fizinėje veikloje). Kaip padeda psichologinis lankstumas? Mes priešinamės, nes problemas sprendžiantis protas liepia mums bėgti nuo to, kas kelia baimę ir skaudina. Bet skauda ten, kur mums rūpi. Jeigu bėgame nuo pažeidžiamumo, tuomet turime bėgti ir nuo to, kas mums rūpi, kas yra svarbu. Išmokę išsilaisvinti, galime gyventi prasmingai, matydami tikslą ir kartu nebijodami skausmo, kai mums suskausta. Nors tai, regis, paprasta mintis, ji prieštarauja mūsų instinktams ir logikai. Lankstumo įgūdžiai paneigia šias įsišaknijusias tendencijas. Jie rodo, kad smalsiai žvelgiame į savo mintis, atsiverdami emocijoms, stebėdami tai, kas vyksta čia ir dabar, mokydamiesi perspektyvos keitimo meno, atrasdami didžiausias vertybes ir ugdydami įpročius, pagrįstus slapčiausiais norais. Ši knyga, kurios pirmuosiuose puslapiuose aprašomas nušvitimas, aplankęs Steveną Hayesą panikos priepuolio metu, yra įtaigus pasakojimas apie mokslinį atradimą, papildytą jaudinančiomis istorijomis bei patarimais, kaip galime nedelsdami pradėti naudotis lankstumo įgūdžiais. S. Hayesas parodo, kad leisdami sau pasijusti visiškai laisviems ir pradėję laisvai mąstyti galime įsipareigoti daryti tai, kas yra tikrai svarbu. Galiausiai mes galime gyventi taip, kad mūsų gyvenimas atspindėtų pasirinktas vertybes. *** Neįprastas šios terapijos pavadinimas apibūdina pagrindines temas – išmokti priimti tuos dalykus, kurių negalime kontroliuoti (tiek išorinius, tiek vidinius – savo mintis, emocijas, jausmus, paskatas, pojūčius), ir kartu pasiryžti bei įsipareigoti keisti tuos dalykus savo gyvenime, kuriuos galime keisti, vedami savo tikrųjų vertybių, nepaisydami kelyje iškylančių kliūčių bei sunkumų. Kitaip sakant, pagrindinis PĮT tikslas yra ugdyti psichologinį lankstumą ir įgalinti žmogų kurti įdomų, turiningą, visavertį ir prasmingą gyvenimą, nepaisant neišvengiamų praradimų, kliūčių ir skausmo. PĮT priklauso vadinamajai „trečiosios bangos" kognityvinės ir elgesio terapijos grupei, kuomet daugiau dėmesio skiriama ne mąstymo procesų, minčių ir emocijų turiniui keisti ar „taisyti", bet santykiui su jomis keisti. Knygoje S. Hayesas įtaigiai ir autobiografiškai aprašo pačios PĮT atsiradimo priešistorę, kuomet pats ilgoje kovoje su panikos priepuoliais „pasiekęs dugną" suprato, kad vienintelė efektyvi išeitis yra nustoti kovoti su slogiomis mintimis ir emocijomis, išmokti jas priimti ir varžantis su kritikuojančiu Vidiniu diktatoriumi tiesiog „paleisti virvę". Dr. Ramūnas Janavičius, mokslininkas, gydytojas psichoterapeutas Knygos „Išlaisvintas protas" recenzentas

Šiai knygai šiuo metu skelbimų nėra.